TPMS
Co je TPMS ?
TPMS – Tyre Pressure Monitoring Systém neboli systém sledování tlaku v pneumatikách.TPMS měří, zobrazuje tlak a teplotu v pneumatikách.
Jak TPMS funguje ?
Reaguje na rychlý i pomalý únik tlaku vzduchu z pneumatik formou včasného varování. Senzory v kole vozu sledují tlak v pneumatice a vysílají signál do přijímače, který je umístěný ve voze. Pokud příjímač ve voze přijme informaci o nízkém tlaku, automaticky varuje řidiče rozsvícením kontrolky.
Jaké jsou výhody TPMS ?
JAKÉ JSOU VÝHODY TPMS ?
Vyšší bezpečnost posádky vozidla
Díky včasnému informování řidiče o poklesu tlaku v pneumatice se lehce zabrání havárii způsobené například defektem.
Jízdní vlastnosti:
Lepší stabilita a kratší brzdná dráha, a tedy celkově lepší ovladatelnost
Snížení provozních nákladů:
Správně nahuštěné pneumatiky zajistí ideální stopu vozidla, což je důležité v zatáčkách a při extrémních situacích.
Podhuštění 0,2bar = 1% zvýšení spotřeby
Podhuštění 0,4bar = 2% zvýšení spotřeby
Podhuštění 0,6bar = 4% zvýšení spotřeby
Příklad:
1 rok = 30000 ujetých km, průměrná spotřeba vozu 6,0L / 100km, cena Phm / 1L za 30Kč = 54.000 Kč za rok
Z toho plyne, že podhuštění pneumatik o 0,6bar (což ani vyškolený profesionál pouhým okem nepozná) zvyšuje spotřebu za rok o 72 L Phm tedy o 2.160 Kč
Pozitivní dopad na životní prostředí:
Dle průzkumu zmíněného výše podhuštěné pneumatiky způsobují zvýšení emisí CO2 o 4,8 milionů tun ročně!
Jaké používáme vybavení pro TPMS ventily ?
- Bartec Tech 500
- Speciální sadu momentových klíčů
Jak správně namontovat TPMS ?
TPMS není levná záležitost (cca 1500 Kč / kus), a aby správně fungoval, je zapotřebí ho i správně namontovat. Každý ventil před montáží se musí promazat speciálním sprejem a převlečenou matici utáhnout předepsaným momentem (každá matice má jiný utahovací moment), rovněž vnitřek ventilku se také po nahuštění pneumatiky musí utáhnout předepsaným momentem. Dále vnitřek ventilku, nikdy nesmí být mosazný, protože díky tomu pak zoxiduje celý ventil a stane se nepoužitelným.
UPOZORNĚNÍ: Při každé výměně pneumatik, nejpozději jednou za dva roky, je zapotřebí vyměnit namáhané součásti ventilu (pryžové těsnění, podložku, převlečnou matici, poniklovaný ventilek, plastovou čepičku přímo pro TPMS (proč TPMS čepičku? Protože je specifická a díky ní a ještě dalším příznakům TPMS ventil rozeznáme od obyčejných. Předejdeme tak možnému poškození (98% náhradních dílů máme skladem).
Jaké používáme vybavení pro TPMS ventily ?
- Bartec Tech 500
- Speciální sadu momentových klíčů
Jak probíhá diagnostika TPMS (spárování s vozem ) ?
Vybrané vozidlo nakonfigurujeme do naší diagnostiky Tech 500 a načteme postupně senzory tak, jak budou umístěny na voze (LP , PP , PZ , LZ ) a namontujeme na vůz, popřípadně nakonfigurujeme přes konektorovou zásuvku v autě pomocí OBD kabelu. Další variantou je přeučení senzorů (přeučení lze nakonfigurovat pokud senzor je konfigurovatelný).